Vi kommer from v. 7 att arbeta med arbetsområdet: Vatten och luft. För att ni vårdnadshavare ska få en större inblick i vad vi arbetar med lägger vi här ut vilka målen är för detta arbetsområde. Länkar även till filmer på sli.se som eleverna kan se hemma för att öka upp sin förförståelse eller för att repetera. Eleverna har egna konton där och om de inte får det att fungera får de gärna komma på läxläsningen på onsdagar så hjälper vi dem med det. De flesta av filmerna kommer vi även att se i skolan. OBS! Detta är en grovplanering.
Mål för eleverna under detta
arbetsområde är att:
v. 7
- Känna till var det finns vatten på jorden, Vatten - en global utmaning 16 min
- Veta varför vatten är viktigt för livet på jorden Färskvatten 12 min
- Veta hur en vattenmolekyl är uppbyggd, Vattenmolekylen 4 min
- Kunna förklara vattnets tre olika former, Vattnets former 14 min
- Känna till begreppen för vattnets fasövergångar
Ca v. 9
- Kunna beskriva vattnets kretslopp i naturen, Vattnets kretslopp 14 min
Ca v. 10
- Förstå vad som menas med lösningsmedel, Lösningsmedel 9 min
- Kunna ge exempel på något som löser sig i vatten
- Kunna ge en enkel förklaring till hur giftiga ämnen kan spridas med vatten
- Förstå varför växter är beroende av att vatten är ett lösningsmedel
Ca v. 11
- Veta hur svett kan kyla ner kroppen
- Kunna förklara varifrån vattnet i kranen kommer, Dricksvatten 4 min
- Kunna förklara vad som händer med vattnet när vi spolar i toaletten eller duschar, Vatten och avlopp 14 min
Ca. v.12
- Veta att luft består av olika gaser, Luft 8 min
- Kunna namnge några av gaserna i luft
- Veta vad som menas med växthusgas, Växthuseffekten 13 min
Ca. v. 13
Repetition
/Petra och Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar