Hej!
Sommarlovet närmar sig och här kommer lite info om dagarna som är kvar.
4/6 är det "öppet hus" hos oss 4:or. Tiden för detta är 17.00 till 18.30. Alla är välkomna - föräldrar, mor- och farföräldrar och vänner. Vi tror att eleverna ser fram emot att visa upp skolan och lite skolarbete. Ett stort tack till alla er som erbjudit er att baka. Fikastunden brukar vara trevlig. Men för vetskap så ser vi gärna att fler erbjuder sig att baka.
8/6 slutar eleverna klockan 12.40. Kompensation för friluftsdagen i början av terminen.
13/6 kommer vi tömma våra lådor. Det är bra om eleverna har med sig en påse denna dag.
14/6 är det dags för den årliga Kagabäcksdagen. Eleverna i åk. 5 håller i aktiviteterna. Eleverna får gärna ha med sig fika denna dag. (Skolan kommer erbjuda korv med bröd). Eleverna slutar efter lunch denna dag, ca. 12.00.
15/6 är det skolavslutning. Tider för oss är 09.30 – 10.30.
Vi träffas i våra vanliga klassrum kl 09.00 och sedan går vi tillsammans till avslutningen. När föreställningen är avslutad kommer eleverna gemensamt gå tillbaka till klassrummen igen. Skoldagen slutar lite innan 11.00. Bussen lämnar skolan 11.00 (det går bara en buss denna en dag)
Behövs omsorg någon av dessa schemabrytande dagar så mejlar ni till respektive mentor.
Mvh. /Lärarna
Välkommen till vår blogg! I denna blogg får du reda på vad som händer hos oss.
torsdag 31 maj 2018
tisdag 29 maj 2018
Matematik läxa till fredag 1/6
Hej!
Läxa till fredag är att öva på bråk i Nomp: "Läxa till fredag 1/6". Eftersom läxan kom ut lite för sent är det färre uppgifter än vanligt. Det finns även en extraläxa med en utmaning. /Petra och Sara
Läxa till fredag är att öva på bråk i Nomp: "Läxa till fredag 1/6". Eftersom läxan kom ut lite för sent är det färre uppgifter än vanligt. Det finns även en extraläxa med en utmaning. /Petra och Sara
måndag 21 maj 2018
Öppet hus 4 juni
Hej alla!
Den 4 juni tänker vi ha ”öppet hus” mellan kl.17.00-18.30. Hela familjen är välkommen, även mor- och farföräldrar (eller andra släktingar). Vi lärare hoppas att så många som möjligt kan komma denna kväll. Vi tänker att era barn ska få visa sin arbetsplats och lite arbete som vi gjort under läsåret. Barnen ska vara här redan 16.30, och de blir kompenserade dagen innan skolavslutningen då de kommer få sluta efter lunch.
Om vi får hjälp av några föräldrar så har vi lärare också en tanke om att sälja lite fika denna kväll, och för att det ska kunna ske så behöver vi hjälp av flera föräldrar/barn som bakar. Under själva kvällen kommer eleverna sälja fikan (20 kr för kaka och kaffe), och pengarna som vi får in går till något roligt för barnen. (Vi ersätter självklart utlägg för baket om så önskas.)Finns intresset att hjälpa till med detta så vill vi att ni hör av er till någon av oss lärare före 30/5. Tänk på att det är nöt- och mandelförbud, och vi ser gärna att ni märker upp vad ”baket” innehåller på grund av allergi.
Om vi får hjälp av några föräldrar så har vi lärare också en tanke om att sälja lite fika denna kväll, och för att det ska kunna ske så behöver vi hjälp av flera föräldrar/barn som bakar. Under själva kvällen kommer eleverna sälja fikan (20 kr för kaka och kaffe), och pengarna som vi får in går till något roligt för barnen. (Vi ersätter självklart utlägg för baket om så önskas.)Finns intresset att hjälpa till med detta så vill vi att ni hör av er till någon av oss lärare före 30/5. Tänk på att det är nöt- och mandelförbud, och vi ser gärna att ni märker upp vad ”baket” innehåller på grund av allergi.
Mvh. / Lärarna
fredag 18 maj 2018
Matematik läxa till 25/5-18
Hej!
Ny läxa i matten ligger nu ute på nomp, den är till fredagen 25/5.
Läxan är att träna på bråk.
Trevlig helg!
Sara och Petra
Ny läxa i matten ligger nu ute på nomp, den är till fredagen 25/5.
Läxan är att träna på bråk.
Trevlig helg!
Sara och Petra
Orientering onsdag 23/5
Hej!
Onsdag den 23 maj ska vi på orientering. Denna dag börjar i klassrummet kl. 8.00, och det gäller att vara ombytt i kläder efter väder och aktivitet (gärna långabyxor).
Vi kommer cykla in till Friskusstugan, och som vanligt gäller det att ha en säker cykel och hjälm.
Vi kommer att äta lunch i skolan som vanligt, men man får gärna ta med sig egen liten fika. Tänk på att ha med dryck (ej läsk eller glasflaska).
Mvh. /Lärarna
Onsdag den 23 maj ska vi på orientering. Denna dag börjar i klassrummet kl. 8.00, och det gäller att vara ombytt i kläder efter väder och aktivitet (gärna långabyxor).
Vi kommer cykla in till Friskusstugan, och som vanligt gäller det att ha en säker cykel och hjälm.
Vi kommer att äta lunch i skolan som vanligt, men man får gärna ta med sig egen liten fika. Tänk på att ha med dryck (ej läsk eller glasflaska).
Mvh. /Lärarna
Sara föräldraledig v.21
Hej!
Nästa vecka kommer jag att vara föräldraledig är det något så går det bra att maila Per.
Hans mailadress är per.claesson3@varberg.se.
Mvh
Sara Svahn
Nästa vecka kommer jag att vara föräldraledig är det något så går det bra att maila Per.
Hans mailadress är per.claesson3@varberg.se.
Mvh
Sara Svahn
torsdag 17 maj 2018
English test w. 22
Hej,
Provet kommer att handla om det som vi har arbetat med under hela årskurs 4. Vi har gått igenom allt som kommer på provet och eleverna har skrivit ned allt de bör kunna i sina skrivböcker. Eleverna kommer att få olika uppgifter under lektionerna nästa vecka, som de kan öva på. De har också fått ett papper med alla nedan punkter som de kan öva på hemma inför provet tillsammans med Workbook.
English test week22
Provet kommer att handla om det som vi har arbetat med under hela årskurs 4. Vi har gått igenom allt som kommer på provet och eleverna har skrivit ned allt de bör kunna i sina skrivböcker. Eleverna kommer att få olika uppgifter under lektionerna nästa vecka, som de kan öva på. De har också fått ett papper med alla nedan punkter som de kan öva på hemma inför provet tillsammans med Workbook.
English test week22
4.1 Wednesday 30/5
4.2 Thursday 31/5
Du ska kunna:
· Vanliga verb(finns på glosor.eu: Homework w.21)
· När ett verb står i presens (nutid) lägger man till ett –s eller –es på verbet i tredje person singular: he /she /it som gör något. T.ex. I sing –she sings, eller I eat – he eats. (Workbook s.17)
· Hur man böjer de oregelbundna verben to be: I am, you are, he/she/it is, we are , you are, they are) Workbook s. 8
och verbet: to have: I have, you have, he/she/it has, we have, you have, they have.
· Plural s, i engelskan visar man att det finns flera av något genom att lägga till -s i slutet av ordet: one cat, two cats. (Workbook s. 14)
· Fråga vad klockan äroch svara i varje hel och halvtimme. (Workbook s. 86)
What time is it?
-It is three o´clock = Klockan är tre.
- It is half past twelve = Klockan är halv ett.
· Ställa frågor med do eller does och svara på frågorna (workbook s.98 + 108)
- Do you like horses?
- Yes, I do. / No, I don’t.
- Does Adam like football?
- No, he doesn’t. / Yes, he does.
· Possessiva pronomen: ord som talar om vems något är t.ex. min, din, hennes o.s.v.
my, your, his, her, its, our, your och their. (Workbook s. 44 +102)
· Substantiv i bestämd form (huset, flickan) på engelska sätter du ett the framför substantivet:
A house, the house – ett hus, huset
A girl, the girl– en flicka, flickan
· När man använder gentiv -s. I engelskan använder man apostrof (´) och ett s när man vill visa att någon äger något. (Workbook s. 117) T.ex.
Susan´s book is good, Linda´s dog is brown. Do you like Sam’s new bike?
Ha en skön helg!
Helen Webster
-->
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)