Hej!
Ny läxa i matten ligger nu ute på nomp, den är till fredagen 18/5.
Läxan är att repetera algoritmer i subtraktion, addition och multiplikation.
Trevlig helg!
Sara och Petra
Välkommen till vår blogg! I denna blogg får du reda på vad som händer hos oss.
onsdag 9 maj 2018
tisdag 8 maj 2018
Mål för området bråk v.20-22
Mål för området Bråk och tiondelar v.20-22.
Under v.20-22 kommer vi att arbeta med bråk i matte. För att öka upp förförståelse eller för att repetera, se gärna filmerna hemma.
När vi arbetat med detta område ska du:
· Namnge, rita, visa och förklara bråk, även i blandad form. https://www.youtube.com/watch?v=Savgx7B7dKM
· Taluppfattning, som att storleksordna enkla bråk, se samband mellan t ex ½, ¼ och 1/8, samt att 1 hel kan växlas till olika delar och att 1 heltal kan skrivas som oändligt många bråk, t ex 1=2/2, 3/3 osv
Mvh/ Sara och Petra
Vår och sommar v.21-24
Vår och sommar v. 21-24
Under v. 21-24 kommer vi att arbeta med arbetsområdet Vår och sommar. För att öka upp förförståelsen eller för att repetera se gärna filmerna hemma.
När vi arbetat med detta område ska du kunna:
* Namnen på några vanliga blommor och några fåglar i din närhet
*Förklara vad pollinering är och ge exempel på pollinerare, Pollinering 4 min, Från pollination till fröspridning 18 min
/Sara och Petra
Friidrott på Påskbergsvallen 16/5
Hej!
Onsdag den 16 maj ska vi ha en friidrottsdag. Denna dag börjar i klassrummet kl. 8.00, och det gäller att vara ombytt i kläder efter väder och aktivitet.
Vi kommer cykla in till Påskbergsvallen, och som vanligt gäller det att ha en säker cykel och hjälm.
Skolan kommer erbjuda lunch, men man får gärna ta med sig egen fika. Tänk på att ha med dryck (ej läsk eller glasflaska).
Vi kommer cykla hem kl. 13.00, och de som inte har fritids slutar när vi kommer hem.
Tänk på solkräm vid fint väder!
Mvh. /Lärarna
Onsdag den 16 maj ska vi ha en friidrottsdag. Denna dag börjar i klassrummet kl. 8.00, och det gäller att vara ombytt i kläder efter väder och aktivitet.
Vi kommer cykla in till Påskbergsvallen, och som vanligt gäller det att ha en säker cykel och hjälm.
Skolan kommer erbjuda lunch, men man får gärna ta med sig egen fika. Tänk på att ha med dryck (ej läsk eller glasflaska).
Vi kommer cykla hem kl. 13.00, och de som inte har fritids slutar när vi kommer hem.
Tänk på solkräm vid fint väder!
Mvh. /Lärarna
måndag 7 maj 2018
Homework w.20
Läxa till nästa vecka är att läsa och översätta texten på sidan 77 i textbook The Witches Ball.
Glosorna finns på glosor.eu.
Extra
De elever som vill ha en större utmaning kan läsa texten på sidan 78-79 i textbook: Witch Or Princess?
Mvh
Helen Webster
Glosorna finns på glosor.eu.
Extra
De elever som vill ha en större utmaning kan läsa texten på sidan 78-79 i textbook: Witch Or Princess?
Mvh
Helen Webster
torsdag 3 maj 2018
Homework w.19
Nästa vecka börjar vi på ett nytt kapitel som heter Ghost and Mysteries. Veckans läxa är att läsa och översätta texten I´m not Afraid på sidan 76 i textbook. Glosorna hittar ni på glosor.eu.
Extra
De elever som vill ha en extra utmaning kan läsa sidan 80: A Guide to Creatures. Det är två texter som heter The elves och The Dwarves.
Mvh
Helen Webster
Extra
De elever som vill ha en extra utmaning kan läsa sidan 80: A Guide to Creatures. Det är två texter som heter The elves och The Dwarves.
Mvh
Helen Webster
onsdag 2 maj 2018
Info skolsköterska
Ankarskolan
18-05-02
Vi behöver hjälpas åt att påminna om att det är viktigt att använda sina glasögon om man enligt optiker skall ha det. Nu när man har Ipad som lär verktyg och sedan spelar spel, sitter man mycket med skärm, det är förutom text som skall läsas och skrivas, ljus och färger som flimrar. Så det är en extra påfrestning för öga och hjärna, när man dessutom kanske har skärmen nära för att kunna se.
Hör av er till mig om det är något som ni önskar min hjälp med. Annars får vi prata med barnen och se vad som är orsaken till att man inte använder dom. Det borde vara skönt att ha dom på sig, man anstränger inte ögonmusklerna lika mycket, så det skulle vara naturligt, kan man tycka, men så enkelt är det inte här i livet.
Mvh
Anki
Skolsköterska
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)